In anii ce au urmat celui de-al doilea Razboi
Mondial, Statele Unite au cunoscut o perioada de crestere economica si politica
semnificativa. Multi Americani de clasa mijlocie s-au mutat in suburbii,
tentati de constructia ieftina si la indigo al caselor din orasele mici. In
acea perioada, Elvis Presley era regele muzicii rock’n’roll, iar Marilyn Monroe
era o vedeta absoluta. Televiziunea si radioul castigau din ce in ce mai mult
teren in optiunile americane de entertaining.
La sfarsitul anilor 50 si inceputul anilor 60, a
inceput o revolutie culturala, propusa de activisti, filozofi si artisti, care
au tras un semnal de alarma asupra conformismului sufocant din societatea
americana. Tot atunci, razboiul din Vietnam a fost primit cu proteste
vehemente, afro-americanii au initial miscarea Drepturilor civile, iar
feminismul a devenit din ce in ce mai cunoscut.
In acea perioada
plina de turbulente, experimentari si consumerism s-a nascut o noua generatie
de artisti in Marea Britanie si in America, artistii pop-art. Ei au cautat
inspiratie in lumea inconjuratoare, reprezentand aidoma realitatea. Faceau arta
din obiectele de zi cu zi, bunurile de consum sau diferite piese din
mass-media. Utilizau culori primare si stridenta si evidentul erau la ordinea
zilei, spre deosebire de contrastul major cu expresionistii abstracti ai acelor
vremuri.
Artistii Pop-Art,
precum Andy Warhol sau Roy Lichenstein favorizau realismul, imagistica de zi cu
zi, cu doze mari de ironie si inteligenta. Artistii Pop-Art si-au luat
inspiratia si de la tablourile si reclamele din Media, dar si din materialele
ieftine si perisabile, precum plasticul, hartia, ambalajele. Miscarea Pop-Art a
fost esentiala pentru a trage un semnal de alarma asupra a ceea ce poate deveni
America sub imperiu unui trend social conformist si axat pe consum.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu